Virtual and augmented reality

Virtual reality – s využitím virtuální reality můžeme vytvořit uživateli iluzi skutečného světa. Použití dnes najdeme v letectví, armádě, lékařství, zábavě apod. Aktuálně asi dva nevýznamnější zástupci jsou HTC Vive a Oculus.
Augmented reality (rozšířená realita) jedná se o přímý či nepřímý pohled na reálný svět doplněný o digitální informace (většinou vrstvy, které mohou zobrazovat texty, fotky i 3D předměty). Příkladem jsou brýle Hololens.
Windows Mixed Reality Býle obsahuji kamery, díky kterým se snímá okolní prostředí a na základě toho se určuje pozice v prostoru (inside-out tracking). Na trhu brýle od Aceru, HP atd. Display má pro každé oko rozlišení 1400x1400px, 90Hz.


Ukázky z testování virtuální reality v laboratoři v rámci výuky předmětů ZPG a MGA, během dne otevřených dveří apod.

Ukázka z aktuálních projektů pro VR (prkno, zvířata, anatomie, atd.).


Virtuální brýle (headsety)

Oculus Rift (Development kit 2) – brýle váží 453g, rozlišení Full HD 1920×1080 (pro každé oko 960×1080 pixelů). Display Super Amoled (Samsung) a běží na frekvenci 75Hz. Hlava se sleduje pomocí infrakamery s frekvenci 1000Hz. Cena $350.00

Image result for oculus rift dk2

Oculus Rift – využívá dvojici OLED displejů s rozlišením 1080×1200 pixelů pro jedno oko a frekvenci 90 Hz.

Sony SmartEyeGlass (Development kit) – brýle váží 77 g a 45 g ovladač. Monochromatický obraz (8 odstínů zelené barvy) se posílá na sklo brýlí. Rozlišení 419x138bodů.  Kamera (fotografie 3MPx, video QVGA 240×320 bodů). Podpora chytré telefony s Androidem 4.4 Cena $840.00

HoloLens (Microsoft) – mají přijít na trh společně s Windows 10. Podpora augmentované reality.

Ukázkové video: http://www.microsoft.com/microsoft-hololens/en-us

Acer Windows Mixed Reality-Headset – dva displeje, každý o rozlišení 1440×1440 a frekvencí 90 Hz.

HTC Vive –  nabízí dvojici displejů s rozlišením 1080×1200 pixelů pro jedno oko a frekvenci 90 Hz.

HTC Vive Pro – nabízí dvojici OLED displejů s rozlišením 1440x1600px dohromady tedy 2880x1600px (Na čem to budeme renderovat ?).


Interaktivní vizualizace lidské kostry, orgánu a krevního řečiště.

Experiment s virtuální lávkou.


Studenti a ukázka jejich projektů (předměty ZPG a MGA):

 


Problémy při vnímání virtuální reality

Zrak patří mezi nejvytíženější smysly. Přes 80 % informací přijímáme právě jeho prostřednictvím. A i když dnešní brýle pro virtuální realitu mají např. FullHD rozlišení (HTC má 1080×1200 pro oko) dokážeme rozpoznat, že se nejedná o reálný svět. Problémy nastavají při zpracovávání signálů naším mozkem i z dalších smyslových orgánu. Rozdílné vnímání signálů vnímá mozek jako nebezpečí, které může vyvolávat nevolnosti (obraz může být “přesvědčivý”, ale chybí další signály např. o pochybu z vnitřního ucha). Nestandardní signály smyslových orgánu může mozek vyhodnotit jako příznaky otravy a ve snaze se bránit otravě může vyvolat i zvracení . Jedná se o obdobné problémy, jaké vyvolává mořská nemoc, nevolnost v dopravních prostředcích apod. Nemoci z pohybu se říká kinetóza.